Zo breng je structuur aan in je podcast

Photo by Soundtrap on Unsplash

Hoe neem je je luisteraars mee in je verhaal en hoe zorg je ervoor dat ze geboeid blijven? Hoe zorg je ervoor dat je door de bomen het bos nog ziet? 

Alles valt of staat met een goed plan en een fijne structuur. Met een stevige, gestructureerde basis zorg je ervoor dat je zelf meer overzicht hebt, bovendien is het resultaat dat je een podcast maakt die je luisteraars willen blijven volgen én anderen tippen!

Wat is de kern van jouw podcast(serie), wat wil je vertellen, wie wil je daarmee bereiken en met welk doel?  In deze blog van Springcast.fm staat daar meer over.

Welk format kies je of combineer je diverse formats? Ga je voor een interview, of ga je voor een panelgesprek of kies je voor een solopodcast? Lees in dit artikel meer over verschillende soorten podcasts ter inspiratie!

Bedenk ook van te voren hoe lang podcasts moeten duren. Podcasts bestaan in allerlei soorten en maten. Er bestaan podcasts van 5 minuutjes maar ook van meer dan een uur! Ons advies is om goed te kijken naar je onderwerpen en format waarin je deze wilt behandelen.

Interviews nemen bijvoorbeeld wat meer tijd en daarmee kun je meer de diepte ingaan. Maar korte afleveringen die elkaar snel opvolgen kunnen ook verfrissend werken. Wat je ook kiest; zorg ervoor dat jouw verschillende afleveringen een zelfde duur hebben. Op die manier zorg je voor consistentie en weten je luisteraars wat ze kunnen verwachten.  

Maar als we dan inzoomen op je aflevering(en) zelf; hoe zorg je ervoor dat mensen blijven luisteren én uitkijken naar je volgende aflevering? 

Een goede structuur is de basis, in deze blog hanteren we daarvoor de kop-romp-staart methode, een methode die ook veel gebruikt wordt bij het geven van presentaties en zeer toepasbaar is op het maken van podcasts.  

De kop-romp-staart methode

Door deze methode te gebruiken tijdens het maken en het geven van je podcast krijg je rust en kun je de luisteraars echt meenemen in jouw verhaal. Je luisteraars blijven geboeid en het geeft jezelf houvast waardoor je zelfvertrouwen zal toenemen. 

Maak van te voren een script zodat je zeker weet dat de onderwerpen die in jouw aflevering aan bod moeten komen, niet worden vergeten en je ze op de juiste, logische positie plaatst in de kop/romp/ staart, zodat het een vloeiend geheel wordt. Een script klinkt misschien wat groots, maar dat hoeft het niet te zijn! Het kan gewoon een lijstje met onderwerpen zijn die je in een logische volgorde plaatst.  

De kop – de opening

Wanneer je zorgt voor een verrassende opening, worden luisteraars nieuwsgierig en blijven ze hangen. Je wilt natuurlijk dat ze aan je lippen hangen! Het is aan te raden om dit te ondersteunen met een herkenbare muzikale intro die past bij jouw brand. Het zorgt voor herkenbaarheid en werkt enthousiasmerend. 

Stel jezelf kort voor en maak duidelijk wat het onderwerp is van jouw podcast(serie)

Vertel vervolgens waar je aflevering over gaat en wie je daarvoor gaat spreken. 

De romp – het middenstuk

De romp bevat de feitelijke inhoud, het is de kern van je verhaal of het gesprek. Hier vertel je wat je wilt vertellen en ga je met je gast(en) in gesprek. 

Zorg dat je je goed hebt voorbereid, door je te verdiepen in het onderwerp en je gast. Verdiep je zo uitgebreid, dat je niet met je mond vol tanden staat op het moment dat het gesprek toch net een wat andere wending neemt. Bovendien zorgt die ‘extra’ kennis ervoor dat je goed beslagen ten ijs komt en je met voldoende zelfvertrouwen aan de slag kunt gaan. Maak een lijst met vragen die je aan je gast wilt stellen en verdeel die in hoofdvragen en subvragen.

Vergeet niet om goed te luisteren, zorg ervoor dat je regelmatig doorvraagt en samenvat.  Dit zorgt er ook voor dat de structuur en inhoud van het gesprek helder en boeiend blijft voor je luisteraar. Zorg ook voor interactie door je luisteraar bij het gesprek te betrekken. Je kunt vragen stellen ter overdenking en schroom niet om een korte stilte te laten vallen. Uiteraard krijg je geen (directe) respons, maar je zet je luisteraars wel aan het denken!

De staart  –  afsluiting

In de staart vat je de essentie nog eens samen. Door een samenvatting te geven, valt de hoeveelheid informatie samen en vallen puzzelstukjes op hun plek. Het is uiteraard niet de bedoeling om je podcast hier te gaan herhalen, maar wel om de kern nog even helder terug te laten komen. 

Daarnaast; bedenk wat je je luisteraars graag mee wilt geven én waar je ze eventueel toe wilt zetten. Wil je dat ze reageren? Wil je dat ze je website bezoeken of juist je social media kanalen gaan volgen en daar reageren? Maak het ook concreet, vertel bijvoorbeeld via welk kanaal je graag reacties ontvangt of waar je het gesprek met je luisteraars aan gaat. 

Tot slot kies je voor een krachtige afsluiter, zoals een boodschap die je mee wilt geven ter overdenking of bijvoorbeeld een quote van je gast die je herhaalt.

Volgen er nog meer afleveringen? Geef dan alvast een teaser wat je luisteraars in de volgende aflevering kunnen verwachten. Dat kan bijvoorbeeld door wat te vertellen over het volgende onderwerp, of over je volgende gast(en) die je gaat spreken. 

En kies eventueel voor een pakkend outro-muziekje wat past bij je serie, dat kan ook hetzelfde zijn als je intromuziek of een aanpassing/ variatie daarvan! 

LinkedIn
Facebook
Twitter