Podcast beginnen: waar moet ik aan denken?

microfoon-podcast

Om een podcast te maken zijn er verschillende dingen waar je op moet letten. Je kunt niet zomaar wat inspreken, dat plaatsen en verwachten dat mensen luisteren. Er gaan veel stappen aan vooraf en er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden. Lees hier een aantal belangrijke dingen waar je op moet letten bij het maken van een podcast. 

Het begin

Uiteraard is het ontzettend belangrijk om te bepalen waarover jij een podcast wilt maken. Gewoon lukraak over wat topics praten, daar trek je geen luisteraars mee aan. Het is dus van belang te bedenken waarover je wilt praten, welk soort format je wilt gebruiken en wie je doelgroep is (uiteraard ;)). 

Als je weet waar je het over gaat hebben kun je bepalen met wie je de podcast wilt opnemen. Je kunt een vaste partner kiezen, maar je kunt ook iedere podcast een andere gast uitnodigen. Soms is een co-host best fijn, dan kun je de techniek uit handen geven en leidt dit je niet af tijdens het opnemen van je podcast.

Het is bij het maken van een podcast erg belangrijk dat je met goeie apparatuur werkt. Dat klinkt vrij logisch, maar onderschat niet hoeveel mensen met apparatuur werken die het geluid net niet lekker opneemt. Voor je het weet klinkt het net of je podcast is opgenomen op het toilet…

Goede apparatuur kost wel iets, dus het is prima om eenvoudig te beginnen met een goede kwaliteit microfoon en dit later bijvoorbeeld uit te bouwen met een mooie opnameset.

Planning van jouw podcast

Een andere tip heeft te maken met het plannen van jouw podcast. Het is goed om na te denken over het moment waarop je je podcast plaatst. Als je bijvoorbeeld een podcast maakt die wekelijks, of tweewekelijks moet uitkomen is het goed om dit niet steeds op een andere dag te doen. Een vast moment waarop jij jouw podcast plaatst, is erg prettig voor  jouw fans, want ze weten altijd wanneer ze een nieuwe podcast kunnen verwachten. 

Plaats- en tijdonafhankelijk

Het is belangrijk om een podcast te maken die niet teveel afhankelijk is van tijd en plaats. Als jij een luisteraar bent in Limburg heb je namelijk geen zin om allerlei lokale Groningse dingen te horen. Als je een podcast maakt die zich exclusief richt op een regio is dat natuurlijk anders. 

Ook op het gebied van tijd is het dus verstandig om rekening te houden met de luisteraar. Iemand kan een podcast namelijk 1 dag, 2 weken, of zelfs maanden later pas luisteren. Door niet teveel in de actualiteit te praten en niet teveel in de huidige tijd te praten kun je deze verwarring bij de luisteraar voorkomen. 

Bereid niet teveel voor 

Voorbereiding is goed, maar niet alles. Als je je hele gesprek gaat voorbereiden is de kans groot dat je een heel eentonig ingestudeerd verhaal gaat oplepelen. Luisteraars hebben dat snel in de gaten en gaan zich hieraan storen. Door je niet teveel voor te bereiden weet je zeker dat je een spontaan open gesprek krijgt, dat gewaardeerd wordt door de luisteraar. Sla hier alleen niet teveel in door, want als je helemaal geen voorbereidingen treft, is de kans groot dat je gesprek van links naar rechts schiet en dat gebrek aan structuur kan ook weer in je nadeel werken. Zoek dus naar een mooie balans

Herkenbare intro

Denk eraan dat bijna iedere podcast intromuziek heeft. Deze intromuziek lijkt misschien onbelangrijk, maar het kan je podcast  toch flink versterken. Door een herkenbare intro te maken, krijgen jouw luisteraars direct het juiste gevoel. Als je het echt goed doet, gaan mensen als ze jouw intro horen direct denken aan jouw podcast. Daarbij zorg je ervoor dat je luisteraar direct met een goed gevoel aan de podcast begint.

Genoeg te doen dus voordat je begint aan een podcast. Maar uiteindelijk is het wel echt zo dat je het beste ook gewoon erin kunt duiken. Je zult merken dat wanneer je vakaer podcast, je er vanzelf beter in wordt!

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter